illustraties over mensen en hun belevingswereld

Teken / schildercursus

Nog voordat ik besloot naar de kunstacademie te gaan, volgde ik een teken/schildercursus. Ik vond het heerlijk les te krijgen in tekenen (want dat had ik daarvoor niet veel gehad) en om met opdrachten aan de slag te gaan.

Daar is de wens illustrator te worden ontstaan, maar ook de droom om naast het illustreren andere mensen tekenen en schilderen te leren, om ze het plezier van creatief bezig zijn te laten voelen, het fijne gevoel als je iets gemaakt hebt waar je zelf echt blij van wordt en de ontspanning die het geeft. Voor mij is namelijk niets zo fijn als helemaal opgaan in mijn tekening/schildering en zo mijn zorgen vergeten.

Inmiddels geef ik in Vught zowel een teken/schildercursus Bloemen & Planten en een cursus Dieren tekenen/schilderen.

Waarom is tekenen zo fijn?

Mensen hebben van nature een drang om iets te creëren; om iets te maken, te bedenken of te ontwikkelen. Door te tekenen kan je de ideeën die je in je hoofd hebt vorm geven.

Tekenen geeft rust en ontspanning. Je gaat beter kijken naar de wereld om je heen. Je ziet kleuren en vormen beter. Details vallen je meer op. Het waarnemingsvermogen wordt steeds meer gestimuleerd. Want hoe kan je iets tekenen als je niet eerst goed gekeken hebt? Je wordt bewuster van je omgeving en deze omgeving kan vervolgens weer goed dienst doen als inspiratiebron.

Dit alles werkt ontstressend en bovendien wordt je creativiteit gestimuleerd.

Tot slot wijst nieuw onderzoek erop dat de effectieve interactie tussen delen van de hersenen verbetert door het volgen van teken- en schilderlessen. In het onderzoek werd een onderzoekspopulatie verdeeld in twee gelijke groepen. Eén groep nam deel aan een wekelijkse cursus waarin ze schilder- en tekentechnieken leerden en hun eigen originele kunst produceerden. De andere groep leerde van een kunsthistoricus hoe ze schilderijen konden analyseren.
Na het vergelijken van de voor-en-na-testen, constateerde het onderzoeksteam een significante verbetering in psychologische veerkracht en verhoogde niveaus van functionele connectiviteit in het brein onder deelnemers van de groep die teken- en schilderlessen hadden gevolgd.

Waarom planten?

Bloemen en planten zijn overal, we worden er gelukkig van. Geef een gekleurde vorm een steeltje en een blaadje en wij zien er al snel een bloem in. De drempel voor het tekenen van een bloem hoeft dus niet hoog te liggen.

Planten zijn heel belangrijk voor de mens. Ze zijn van levensbelang, onder ander omdat ze de zuurstof op peil houden die we nodig hebben om te ademen.

Planten en vooral ook bloemen bestaan er in de meest uiteenlopende, vaak symmetrische, vormen. En dan heb ik het nog niet eens over de vele kleuren! Een mooie uitdaging dus om te tekenen en te schilderen!

Waarom dieren?

Ik heb een grote fascinatie voor de wereld om me heen, alles wat groeit en bloeit, voor alles wat leeft. Biologie was dan ook mijn lievelingsvak op de middelbare school. Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen tussen verschillende diersoorten? Wat zijn de kenmerken van juist dit dier? Is het vaak erg actief of eerder lui? Wat is de anatomie van dit dier, wat voor huid heeft het; haren/veren/schubben? Hoe zou het aanvoelen? Is het een dag- of nachtdier, schuw of mak, groot en sterk of juist teer en sierlijk? En hoe zou je al deze kenmerken in een tekening/schildering tot uiting kunnen laten komen?

Dieren hebben ieder hun eigen karakter en het is een leuke uitdaging dit in een tekening/schildering te vangen.

Wat ik belangrijk vind in een tekencursus

  • Persoonlijke aandacht:

Aandacht voor het eigen ‘handschrift’ van een cursist; wat maakt jouw werk echt van jou? Iets in beeld brengen zal iedereen immers op zijn of haar eigen manier doen en vanuit de eigen belangstelling en voorkeuren.

Ook vind ik het belangrijk dat er in mijn cursus aandacht is voor dingen waar iedere cursist afzonderlijk in wil groeien, dingen die jij als cursist lastig vindt, die je graag wil leren en waar je graag bij geholpen wil worden.

  • Aandacht voor elkaar

Ook van elkaar kun je leren en het werk van anderen kan ook weer een inspiratiebron zijn. Tijdens mijn cursus wil ik daarom ook tijd besteden aan het samen bespreken van het werk dat gemaakt is. Hierbij wil ik benoemen wat er goed gegaan is, waar de ander tegenaan is gelopen en op welke manier dit uiteindelijk opgelost is. Ook is er ruimte om tips en adviezen uit te wisselen.

  • In groepsverband

Ik vind het belangrijk dat er tijdens mijn cursus ruimte is om nieuwe technieken te ontdekken. Ik zal daarom met enige regelmaat de les beginnen met het uitleggen van een nieuwe techniek of een ander materiaal, waar vervolgens iedereen op zijn of haar eigen manier mee aan de slag kan gaan.

Werken aan hetzelfde onderwerp of in dezelfde techniek zorgt vaak ook voor een fijne verbinding in de cursus.

teken- en schildercursus