De kakkerlakjes van uitgeverij Loopvis bestaan 1 jaar! En om dit te vieren maakten ze een nieuwe pagina op de Kakkerlakjeswebsite vol informatie over hun illustratoren.
Deze mooie tekst schreven ze over mij:
Irma van Osch
Irma van Osch maakt werk dat in eerste instantie grauwig oogt, maar bij nader bestuderen verrassend kleurrijk is. Vaak maakt ze gebruik van vergrijsde kleuren met één duidelijke contrastkleur. Analoge materialen – houtskool, (gewassen) inkt, kleurpotloden – geven haar illustraties een ambachtelijke uitstraling.
‘Ik werk graag met verschillende materialen en bekijk per opdracht welke stijl en welke materialen ik voor de illustratie vind passen – ik vind het leuk om steeds weer andere dingen uit te proberen.’
‘Het is belangrijk dat mijn illustraties niet alleen mooi zijn, maar ook inhoud hebben. Dat ze passen bij de tekst en je uitnodigen erbij stil te staan. Dat het afbeeldingen zijn die je raken en waar je langer naar wil blijven kijken Zo wil ik zorgen voor kleine geluksmomentjes.’
Organische onderwerpen passen goed bij haar stijl, zo blijkt ook uit de illustraties die ze maakte voor het Kakkerlakje Met je hoofd in de wolken, met prachtige mijmeraforismen van Theo Olthuis. Volgetekende pagina’s wisselen spreads met grote vlakken restruimte af. Haar mensfiguurtjes hebben veelal dunne ledematen en grote hoofdjes met ver uiteenstaande, kleine ogen. De smalle lijfjes en grote hoofden zorgen dat de personages toegankelijk zijn; de kleine ogen maken dat het werk niet kinderlijk is, maar iets nieuwsgierigmakend unheimisch heeft.
‘Het moeilijkst aan illustreren vind ik starten! Er moet natuurlijk eerst een idee komen. Ondanks dat het nog nooit voorgekomen is dat ik niets kon bedenken om te tekenen, ben ik daar toch telkens ergens wel bang voor. Wat ik ook moeilijk vind is dat er eigenlijk altijd wel een moment komt tijdens het maken van een illustratie dat ik het helemaal niet meer zie zitten, dat ik denk dat het helemaal niets wordt. Vaak ben ik dan ook erg onzeker als ik mijn werk verstuur naar een opdrachtgever.’
‘Ik begin vaak met het maken van verschillende schetsen/krabbels waarvan ik er dan eentje of een paar beter uitwerk en als schets naar de opdrachtgever toestuur. Als deze goed wordt gevonden, ga ik hem verder uitwerken. Hierbij trek ik de schets vaak over op mijn lichtbak en ga ik steeds meer contrasten, schaduw en soms ook kleur toevoegen. Uiteindelijk scan in deze tekening en bewerk ik hem nog in photoshop en/of procreate.’